Voor vele historici begint de liefde voor de geschiedenis met een bepaalde ‘historische’ ervaring: een kind dat voor het eerst de bunkers op de stranden van Normandië ziet, een schooljongen die een duizenden jaren oude beker vindt op het land van zijn grootvader of domweg iemand die door het kijken van Braveheart een levenslange fascinatie koestert voor de middeleeuwen. Hoewel de geschiedwetenschap zich over het algemeen meer focust op intensief bronnenonderzoek en behoud van objectiviteit, is de subjectieve (persoonlijke) beleving van geschiedenis toch een wezenlijk ingrediënt in het wordingsproces van een historicus. In de rubriek historische belevingen vertellen de redacteuren van Groniek over hun historische ervaringen. Op hun eigen manier en in hun eigen vorm leggen ze verslag van datgene in de geschiedenis wat hen onlangs zo heeft gefascineerd.
Sprezzatura – Vijftig jaar Italiaanse schilderkunst (1860-1910) is de nieuwe kunsttentoonstelling waarmee het Drents Museum in Assen haar publiek tot en met 3 november 2019 hoopt te inspireren. Sprezzatura vormt, in navolging van de tentoonstellingen The Glasgow Boys – Schots Impressionisme 1880-1900 (2015) en Peredvizhniki – Russisch realisme rond Repin (2016), het derde deel van de reeks Kunst rond 1900 in internationaal perspectief, waarin kunststromingen en kunstcoterieën van de late negentiende eeuw en begin twintigste eeuw worden belicht. Deze zomer bezochten redacteuren Nienke Bleker en Hielke van Duuren de tentoonstelling met haar 72 schilderijen, voor hen een ware verkenning door de nog jonge Italiaanse ziel. Zie hier hun verhaal.