Uit de oude doos: ‘De Golfcrisis en de media’

In 1999 bracht Groniek het nummer 'Crisis en media' (145) uit. In deze uitgave werd de – soms zeer bepalende – rol van media met betrekking tot crisismomenten onderzocht. Media hebben namelijk de kracht om problemen tot ongekende proporties op te blazen, daarentegen kunnen zij ook juist een helpende hand bieden en de paniek onder de bevolking tegenover de desbetreffende crisis proberen te temperen. Soms werkt de kracht van de media zo ver door dat zij zelfs het handelen van verantwoordelijke personen of instanties ingrijpend beïnvloeden. Tegenwoordig, twintig jaar later, zien we dat de (sociale) media nog steeds een grote rol speelt in hoe wij conflicten, of de wereld in zijn algemeenheid, ervaren en benaderen. Maar kijken we ook kritischer naar de berichten die wij voorgeschoteld krijgen nu iedereen via Facebook of Twitter de rol van journalist op zich kan nemen en 'fake news' op de loer ligt?

Een kritische houding is iets wat wij als redactie van Groniek enkel kunnen aanmoedigen, zodoende wilden wij een artikel uit het nummer 'Crisis en media' opnieuw onder de aandacht brengen. Het artikel 'De Golfcrisis en de media: Een geval van publieke misleiding?' is geschreven door Ferida Jewad en beschouwt de invloed van Amerikaanse media op de Golfcrisis en de daaropvolgende oorlog. Hierin zagen wij een interessante vergelijking met hedendaagse ontwikkelingen zoals de spanningen tussen de Verenigde Staten en Iran, waar de verschillende media op het moment ook in overvloed over publiceren. 

 

Downloaden (PDF, Onbekend)